ME

ME
@lago di bracciano

dinsdag 4 november 2014

Learn to speak Englisch


Wat ik leuk vind om met muziekles te doen is, een luisteropdracht. Omdat je namelijk goed moet luisteren wat je allemaal hoort en hoe je dingen hoort. Alleen al als je naar een melodie van een muziekstuk luistert, kun je zoveel verschillende dingen horen.
Binnenkort wil ik met de leerlingen van mijn stage een luisteropdracht gaan doen, om te kijken hoe ZIJ luisteren. Ik ben benieuwd hoe en wat de verschillende kinderen horen, maar ook hoe ze bijvoorbeeld de tekst onthouden.

Het liedje  ‘Engelse les’  uit de liedbundel “Eigen-wijs”  is daar een goed liedje voor.  Je leert in dit geval wat dingen over Engeland, er wordt in gerijmd en je leert de taal een beetje spreken.



Door middel van een korte intro en wat vragen die ik over het liedje stel, moeten de leerlingen nadenken over wat ze allemaal gehoord hebben.  Aan hand van een stappenplan voor luisteropdrachten, heb ik deze les voorbereidt.

Helaas kon ik het liedje niet downloaden. Alle liedjes uit het boek “Eigen-wijs” staan namelijk op een website, welke ik niet kan door linken. Wat ik echter wel kan doen is het liedje afspelen opnemen met mijn telefoon en dan uploaden. 

Bij deze!

3 opmerkingen:

  1. Hey Tim,
    Wat leuk om op deze manier een muziekles te linken aan het Engels. Het liedje maar dan vooral de manier waarop het gebracht wordt is aanstekelijk en blijft goed hangen. De melodie is niet heel spannend maar dat weet de zanger goed te compenseren. Wel moet je ervoor waken dat de kinderen niet snel worden afgeleid juist door alleen het gebruik van de piano, maar in jouw stappenplan zag ik al goed geformuleerde luistervragen staan. Het zal me ook niet verbazen dat er zelf verzonnen coupletten bij komen. Als de kinderen eenmaal de smaak te pakken hebben kan je er mooi op voortborduren. Ook ben ik wel heel benieuwd hoe ze het geleerde uitdrukking gaan geven op papier. Het zou zomaar eens voor hele verrassende dingen kunnen zorgen. Misschien dat je de opening van de les nog iets pakkender kan maken en iets meer inleiding kan geven. Maak het spannend zodat ze niet kunnen wachten om te beginnen. Succes met de les!
    Groetjes Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Tim, leuke invalshoek dat Engels. Een vreemde taal leren is natuurlijk heel stoer. Wat is er nu leuker dan thuis komen en al wat Engelse woordjes tegen papa en mama kunnen zeggen. Qua lesvorm en werkvorm denk ik dat je de juiste hebt gekozen. Wellicht is het een leuke toevoeging om de vraag te stellen welke Engelse woorden ze al kennen. En dan denk ik aan de woorden die wij hebben overgenomen in het Nederlands maar van origine dus Engels zijn. Het is denk ik leuk voor een kind om te horen dat ze eigenlijk al heel veel Engels praten. Leuk liedje, ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Jeroen! Ik had in eerste instantie ook een stukje over de Engelse woorden die ze al kende. Maar heb het er toch weer uitgehaald, omdat ik een snelle opening wilde doen waarbij ik snel de aandacht had en ineens het liedje aan zet. Maar je opmerking over de Engelse woorden die wij in het Nederlands gebruiken, neem ik mee. Hele goeie.... Had ik zelf niet aangedacht. Past wel goed bij de opening denk ik, want ze zijn al met de opdracht bezig maar hebben nog geen idee welke kant we opgaan.

    Thanx voor je feedback!

    BeantwoordenVerwijderen