ME

ME
@lago di bracciano

dinsdag 4 november 2014

Monsterfeest

De kinderboekenweek is net geweest en dit jaar was het thema: Feest!
Daarom moesten wij voor het vak Drama een opdracht maken waarin dit thema naar voren komt.
We konden kiezen uit verschillende werkvormen om deze opdracht vorm te geven. Mijn groep (Eveline, Dion, Jeroen en ik) hebben er voor gekozen om een instructievideo te maken voor een dans dat gaat over een Monsterfeest! Omdat het net Haloween is geweest, vonden wij dit een perfecte combinatie!

Met erg veel lol vooraf en stress achteraf hebben we dit filmpje gemaakt. Je kunt het filmpje hieronder bekijken en als je zin en tijd hebt kun je lekker mee doen!

Have fun!!





Omdat we deze opdracht in verschillende groepen hebben gedaan, was het ook de opdracht om elkaar d.m.v. een formulier feedback te geven. Hieronder vind je de feedback die een andere groep ons gegeven heeft.




Naar aanleiding van ons filmpjemoesten wij een reflectie schrijven, aan de hand van de Reflectiecyclus van Korthagen. met een bijpassende inleiding over je eigen visie op dans en theater.



Dans en theater zijn voor mij heel belangrijk. Het is een uitlaatklep voor veel mensen, om even weg te zijn uit hun eigen wereld en de wereld van het expressieve in te gaan. Of je nu zelf aan dans of theater doet, of je bezoekt een dans- of theatervoorstelling, je wordt meegenomen in een andere wereld. Dit helpt je om de zorgen van de dag even aan de kant te zetten en je gedachte de vrije loop te laten. Dit heeft meestal als effect dat je die zorgen beter kunt overzien en er naar kan handelen.

Het vak drama kan er voor zorgen dat kinderen zich vrijer gaan gedragen in hun eigen omgeving. Omdat ze alles mogen laten gaan en even niet zichzelf hoeven te zijn. Ik geloof dat het vak drama, in al z’n variaties, te weinig wordt gegeven op scholen. Kinderen krijgen een vrijere geest en zullen zich meer ontspannen voelen in onbekende situaties. Dit is namelijk wat het vak drama ook van hun vraagt.  Door middel van dans kunnen ze met hun hele lijf hun gevoel weer geven (boos, verdrietig, vrolijk of misschien zelfs depressief).
Naast dit alles, geloof ik heilig dat kinderen door het vak drama een betere motoriek krijg. Ze zijn namelijk bezig met hun lichaam te ontdekken. En zoals ik al zei, mogen ze alles even loslaten terwijl ze ook controle moeten hebben over hun eigen situatie.

Als ik eerlijk ben heb ik deze visie niet tijdens deze cursus ontwikkeld. Afgezien van het feit dat we bijna geen les in het vak drama hebben gehad, wegens omstandigheden, heb ik zelf al een duidelijke visie over drama in het algemeen en natuurlijk het vak drama zoals een docent dit zou kunnen/ moeten geven.
  
Reflectie a.h.v. Korthagen: 

Het doel van deze opdracht was om samen een instructievideo te maken voor de werkvorm ‘dans’. Dit is in die zin gelukt, dat we een filmpje hebben kunnen maken waarin de dans wordt uitgelegt en voor gedaan. 

Ik had graag een goed doordachte en gestructureerde instructiefilm in elkaar willen zetten, maar vanwege twee groepsleden die noodgedwongen de opleiding moesten verlaten, en de korte voorbereidingstijd, stonden we er nog maar met z’n drieën voor. Gelukkig is één van de schoolverlaters ons tijdens het opnemen van het filmpje komen helpen, om mee te denken over hoe we het vorm moesten geven. Dank je wel hiervoor Jeroen van Driel!

Als danser en choreograaf heb ik veel opdrachten mogen doen, maar daar had ik meer tijd voor. Helaas verdient deze dans niet de schoonheidsprijs, maar het dient zijn doel.

De korte voorbereidingstijd had niets met onze planning te maken. We hebben de film moeten opnemen midden in de eerste tentamenweek. En er waren niet zoveel mogelijkheden meer om het lokalen te reserveren.
Hier baal ik van, want Ik had mij beter willen voorbereiden op de opnames en de dans (choreografie). Ik heb dit binnen de groep besproken en samen hebben we in korte tijd een leuke dans neergezet, alleen tijdens uitwerking van het filmpje had ik graag meer tijd gehad om hier een beter product neer te zetten.
De volgende keer zou ik eerder willen beginnen, maar aan de tijdsdruk konden we in principe weining doen. Omdat we maar twee drama lessen hebben gehad wisten we pas laat met welke werkvorm we aan de slag zouden gaan, en konden we het dramalokaal pas laat reserveren. Hierdoor zijn er een aantal dingen bij ingeschoten.

De samenwerking met de groep verliep goed. Iedereen was goed gemotiveerd en enthousiast over de werkvorm en de uitvoering daarvan. We hadden een duidelijke taakverdeling gemaakt, zodat iedereen wist waar hij/zij aan toe was

Er waren wat problemen met het monteren van het filmpje, omdat één keer kort is uitgelegd tijdens een les ICT, maar verdiepende informatie over hoe een dergelijk programma werkt hebben we niet gehad. Dit maakte alles nog een extra moeilijk voor de editor (Eveline), want het was de aller eerste keer dat ze dit deed.

In het feedback geven a.d.h.v. Korthagen merk ik dat ik redelijk negatief ben. Dit heeft allerlei redenen, maar ik wil wel benadrukken dat we veel lol hebben gehad tijdens het proces. En het eindresultaat had beter gemogen vanuit mijn perfectionisme, maar gezien de tijdsdruk ben ik blij met het resultaat.  Het geeft veel stof tot nadenken hoe dit in het vervolg beter, sneller en mooier kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten